Ultimul Mare Premiu al sezonului se va derula la Abu Dhabi, unde
Pirelli a nominalizat compoztiile soft si supersoft: o combinatie mai
moale decat cea de anul trecut cand au fost nominalizate pneurile medium
si soft. Circuitul Yas Marina este unul pe care Pirelli il cunoaste destul de bine,
avand aici mai multe sesiuni de teste private inaintea revenirii in
Formula1 in 2011, Abu Dhabi fiind o destinatie cunoscuta si pentru
testele oficiale. Anul acesta nu va fi nicio exceptie, cu ultimele doua
zile de teste ale sezonului avand loc chiar dupa incheierea cursei, in
zilele de marti si miercuri.
Suprafata pistei este destul de fina si include o serie de viraje la
90 de grade. Alte caracteristici care definesc acest Grand Prix este ca,
la fel ca in cazul celui din Bahrein, startul are loc dupa amiaza
tarziu, cursa incheindu-se pe seara – ceea ce inseamna ca pista are
tendinta de a se raci pe masura ce se desfasoara cursa, ceea ce
afecteaza strategia. Anul acesta, punctajul este dublu, astfel ca
recompensa este mai mare, iar echipele se vor concentra asupra
strategiei mai atent decat oricand, prioritara fiind ajungerea la
sosire. Vremea tinde sa fie calda si uscata, pista potrivindu-se
compozitiilor supersoft si soft: cele mai rapide pneuri din gama
Pirelli.
Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport: „Este
mereu o placere sa te intorci la Abu Dhabi, iar evenimentul din acest an
va fi si mai semnificativ decat de obicei, decizand campionul la piloti
si oferind un punctaj dublu. Strategia este in mod normal influentata
de obisnuita evolutie a pistei, datorita temperaturilor care scad la
caderea serii. Asa a fost si cazul in Bahrain, care s-a dovedit a fi una
dintre cele mai dramatice si mai imprevizibile curse de la inceputul
acestui sezon. Ca rezultat, sesiunile de antrenamente libere vor fi in
mod special cruciale, pe masura ce echipele vor incerca sa obtina cat
mai multe informatii posibile despre cum va performa masina pe ambele
compozitii: nu doar cu diverse cantitati de benzina, ci si la
temperaturi diferite ale pistei. Cu atat de multe puncte pe masa, exista
o buna oportunitate pentru echipe de a avea mai putin de pierdut in
cazul in care incearca o strategie neasteptata, cu scopul de a obtine
avantaje semnificative.”
Jean Alesi, consultant Pirelli: „Nu am pilotat
niciodata o masina de Formula 1 la Abu Dhabi dar imi place circuitul, in
special datorita nivelului ridicat de siguranta si a liniei drepte care
ofera cateva oportunitati bune de depasire, gratie sistemului DRS. Cum
startul in cursa este la ora 17:00, cu temperaturi ce vor scadea
treptat, abilitatea de adaptare la situatii schinbatoare va fi decisiva.
Aceste conditii variabile afecteza de asemenea si presiunea. Spunand
asta, cel mai mare stres pentru piloti anul acesta va fi de fapt ca vor
primi punctaj dublu in aceasta cursa. Astfel actualul lider al
campionatului ar putea pierde tot ca urmare a unei simple greseli.”
Circuitul din punctul de vedere al pneurilor:
Pneul supersoft are o compozitie care lucreaza intr-o gama joasa,
fiind capabil sa atinga performanta optima chiar si pe o gama variata de
temperaturi scazute. Pneul soft lucreaza intr-o gama inalta. Astfel, cu
doua dintre cele mai moi compozitii din gama si cea mai fina pista,
incalzirea pneurilor nu ar trebui sa fie o problema.
Ne putem astepta la un anume grad de degradare termica care poate
influenta strategiile si set-up-ul masinilor. Prima si a treia sesiune
de antrenamente libere se alearga de obicei in conditii care nu sunt
reprezentative pentru cursa sau calificari datorita temperaturilor mai
ridicate de pe parcursul zilei.
Prima parte a circuitului consta efectiv dintr-o serie de schimbari
de directie non-stop, care incalzesc compozitia pneului. Compozitia are
apoi sansa sa se raceasca pe linia dreapta, unde masinile ruleaza la
maximum aproape 15 secunde. Cu echivalentul a 800 kg de apasare
aerodinamica.
Pentru a ajuta la obtinerea tractiunii maxime, masinile sunt adeseori
setate mai soft pe spate la Abu Dhabi, dar asta poate duce la o mai
rapida degradare a pneurilor spate. Daca set-up-ul este prea rigid pe
spate, va aparea o problema opusa: patinarea excesiva a rotii, care
uzeaza de asemenea pneurile.
Strategia castigatoare anul trecut a fost cu doua opriri. Pilotul Red
Bull, Sebastian Vettel a pornit pe soft, a oprit pentru medii in turul
14, si apoi a oprit din nou pentru medii in turul 37, fiind permanent la
conducere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu