Oricine a asistat la debutul Formulei 1 a sesizat diferenta de sunet a noilor unităţi de propulsie
cu motoare turbo V6 de 1.6 litri
comparativ cu precedentele unităţi V8 de 2.4 litri. Acest lucru a condus chiar la presiuni pentru ca cei trei furnizori de motoare din Formula 1 să apeleze la orice truc pentru a îmbunătăţi sunetul.
Cu toate acestea, Remi Taffin, directorul de operaţiuni al Renault,
susţine că nu există nicio modalitate prin care sunetul să poată fi
îmbunătăţit în condiţiile actualului regulament. El explică sunetul
noilor motoare prin scăderea turaţiei motoarelor de la 18.000 de rotaţii
pe minut la numai 15.000 de rotaţii pe minut, dar şi prin turbina
motorului, care acoperă o parte din sunet.
"Au setat turaţia maximă la 15.000 rpm, dar limitarea
debitului maxim al carburantului înseamnă că rulăm la 12.000 rpm, iar la
finalul liniilor drepte la 10-11.000 rpm, indiferent că vorbim de
Renault, Ferrari sau Mercedes. Cealaltă problemă este turbina. Am pus
ceva în calea gazelor de eşapament, ca şi cum ai pune o pernă pe faţa
cuiva. Acţionează ca un amortizor de zgomot", a precizat el.
În acest context, Taffin afirmă că sunetul poate fi îmbunătăţit numai
în cazul în care turaţia maximă ar fi mărită, dar acest lucru ar
necesită şi o creştere a debitului maxim de 100 de kilograme pe oră
pentru carburant şi, implicit, o creştere a consumului de benzină.
"Dacă vrei să ai un sunet diferit trebuie să măreşti
turaţia, dar nu ar avea niciun sens, pentru că ar trebui să măreşti şi
debitul maxim, iar asta ar însemna că eficienţa motoarelor scade", a adăugat el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu