miercuri, 14 martie 2012

Avancronica sezonului 2012 al Formulei 1 - 6 campioni mondiali luptă pentru supremaţie

Şase campioni mondiali aflaţi în ipostaze complet diferite ale carierelor sunt capeetele de afiş ale unui sezon de Formula 1 presărat cu noi modificări de regulament.
Pentru prima oară în istoria de peste 60 de ani, Formula 1 va avea pe grila de start nu mai puţin de şase campioni mondiali. Altfel spus, 25% dintre piloţii care vor urca în cockpiturile monoposturilor şi-au trecut în cont cel puţin un titlu mondial.
Cu toate acestea, fiecare campion mondial în parte se află în ipostaze diferite ale carierei şi are de înfruntat presiunea din partea unui coechipier dornic de revanşă, McLaren fiind singura echipă care abordează sezonul cu doi foşti câştigători ai trofeului.
Sebastian Vettel susţine că este la fel de motivat înaintea noului sezon pentru a cuceri cel de-al treilea titlu mondial consecutiv, după ce a dominat Formula 1 în ultimii ani. Conform ipotezelor apărute după teste, Red Bull Racing îi va oferi încă o dată un monopost competitiv, însă rămâne de văzut care vor fi provocările exercitate de coechipierul său Mark Webber, care trebuie să facă uitat sezonul precedent.



Nu puţini sunt cei care consideră că principalul rival la titlu pentru Vettel va fi Jenson Button, care după un an 2010 de acomodare a reuşit să se impună la McLaren, în special datorită noilor pneuri Pirelli, dar şi a stilului său prudent de pilotaj. Britanicul va avea însă de luptat cu un alt campion mondial în persoana lui Lewis Hamilton, care promite să lase deoparte problemele personale şi să demonstreze că titlul cucerit în 2008 nu a fost o simplă întâmplare.
Probabil însă că Fernando Alonso este campionul mondial aflat în cea mai ingrată ipostază: înaintea celui de-al treilea sezon la Ferrari, spaniolul nu pare să fi obţinut încă monopostul care să-l ajute să câştige titlul, după rezultatele mai degrabă modeste înregistrate în testele de iarnă cu noul monopost F2012, chiar dacă inginerii au optat pentru o filosofie nouă de design.
Între timp, aflat la rândul său la al treilea sezon de la revenirea spectaculoasă în Formula 1, Michael Schumacher este determinat să demonstreze că îşi merită în continuare locul pe grila de start, iar 2012 pare să fie în sfârşit anul său: Mercedes AMG i-a pregătit un monopost aparent competitiv cu care echipa speră să se implice în lupta pentru podiumuri şi să obţină ocazional victorii. Rămâne însă de văzut dacă germanul va găsi antidotul pentru a-l învinge pe coechipierul său Nico Rosberg, care s-a impus anul trecut în duelul direct.

Nu în ultimul rând, Kimi Raikkonen revine în Formula 1 după o aventură mai puţin prolifică în Campionatul Mondial de Raliuri cu dorinţa de a demonstra că nu şi-a pierdut încă abilităţile care l-au ajutat să câştige titlul mondial cu Ferrari în 2007. Pentru acest lucru, finlandezul va avea însă nevoie şi de un monopost competitiv, iar Lotus (echipă cunoscută până anul trecut ca Renault) a demonstrat în testele de iarnă că poate face un mare pas înainte în termeni de performanţă.

RESTUL PLUTONULUI - DOI DEBUTANŢI ABSOLUŢI, CÂTEVA REVENIRI

Pe baza modului în care a finalizat sezonul precedent, dar şi a rezultatelor din teste, Force India tinde să fie cea mai bine pregătită echipă din plutonul de mijloc, însă joacă o carte mare prin linia de piloţi: chiar dacă în 2011 a fost considerat cel mai bun debutant, Paul di Resta se află doar înaintea celui de-al doilea sezon în Formula 1, situaţie în care se regăseşte şi coechipierul său Nico Hulkenberg.
Germanul şi-a trecut în CV un pole position obţinut pentru Williams la Interlagos 2010, însă a fost nevoit să petreacă sezonul precedent ca pilot de rezervă înainte de a fi promovat ca titlular la Force India.
Cei de la Williams speră să facă uitat sezonul dezamăgitor din 2011 şi abordează noul an printr-un nou parteneriat cu Renault pentru furnizarea motoarelor, dar şi cu o linie de piloţi schimbată: venezueleanul Pastor Maldonado va fi acompaniat în garaj de Bruno Senna, nepotul regretatului Ayrton Senna reuşind pe ultima sută de metri să rămână în Formula 1 după ce a pierdut locul la Lotus.
În schimb, Sauber mizează pe aceeaşi linie de piloţi alcătuită din Kamui Kobayashi şi Sergio Perez, în timp ce Toro Rosso a renunţat la serviciile lui Sebastien Buemi şi Jaime Alguersuari pentru Daniel Ricciardo şi Jean-Eric Vergne. Primul dintre ei a mai concurat sporadic pentru Hispania, însă Vergne este un debutant absolut în Formula 1 văzut drept un potenţial succesor pentru Webber la Red Bull Racing.

Cât despre cele trei echipe care au debutat în Formula 1 în 2010, situaţia rămâne practic neschimabata. Caterham (echipă care în primii doi a concurat sub numele Lotus) este cea mai bine poziţionată dintre ele, însă nu pare capabilă încă să se infiltreze în plutonul de mijloc, în timp ce HRT (fostă Hispania) şi Marussia (fostă Virgin) nu au reuşit să participe la niciuna dintre sesiunile de teste, indicând faptul că vor petrece încă un sezon în spatele plutonului.
În plus, Marussia a optat şi pentru cel de-al doilea debutant prezent pe grilă în acest sezon, în persoana francezului Charles Pic, care nu a câştigat niciuna dintre competiţiile inferioare în care a participat în carieră. Acesta are însă rolul de a resuscita prezenta francezilor pe grila de start alături de Vergne şi Romain Grosjean, revenit la rândul său la Lotus după trei ani.

SCHIMBĂRI DE REGULAMENT

FIA a operat câteva modificări importante în regulamentul tehnic şi cel sportiv pentru sezonul 2012. Prima şi cea mai importantă este interzicerea eliminării gazelor de eşapament prin eleronul spate, cu scopul de a reduce drastic forţa de apăsare aerodinamică de pe puntea spate a monopostului. În plus, forul mondial a modificat setările pentru motoare pentru a evita situaţiile în care monopostul elimină gazele prin eleronul spate chiar şi atunci când pilotul nu apasă pedala de acceleraţie.
Din punct de vedere vizual, cea mai importantă noutate este nasul coborât al monoposturilor în comparaţie cu restul şasiului. FIA a impus o scădere a înălţimii maxime a nasului pentru a evita producerea unor accidente asemănătoare cu cel suferit de Mark Webber la Valencia în 2010, însă efectul a fost dezvoltarea unor monoposturi cu o estetică cel puţin bizară.

Singurele excepţii de la regulă sunt McLaren şi Marussia, ca urmare a faptului că ambele echipe au utilizat încă de anul trecut un şasiu mai coborât decât restul plutonului şi au decis să meargă şi în 2012 pe aceeaşi direcţie de dezvoltare.
O altă noutate este noua gamă de pneuri furnizată de Pirelli. Producătorul italian a schimbat compoziţiile pentru pneurile supersoft, soft, medium şi hard şi speră să contribuie la spectacol prin scăderea diferenţei de performanţă dintre acestea şi printr-o uşoară creştere a numărului de opriri la boxe pe parcursul curselor. Şi pentru că suntem la acest capitol, merită să amintim că schimburile de pneuri vor fi uşor mai lungi în acest sezon după ce FIA a interzis utilizarea heliului în pistoalele de aer pentru cauciucuri.

Totuşi, una dintre cele mai controversate schimbări de regulament se referă la modul în care un pilot are dreptul să-şi apere poziţia în timpul unui duel. Astfel, un pilot va putea să-şi schimbe traiectoria o singură dată pe parcursul unui duel şi să-i lase adversarului loc să treacă în cazul în care vrea să revină pe traiectoria ideală înainte de intrarea într-un viraj. Regulamentul este însă suficient de ambiguu pentru a duce la apariţia unor noi controverse similare cu cele generate de duelul Hamilton - Schumacher de la Monza din sezonul precedent.
Nu în ultimul rând, după intrarea Safety Car-ului pe circuit, piloţii care au fost deja ajunşi cu un tur din urmă pot depăşi maşina de siguranţă pentru a reveni în spatele plutonului.

NOUTĂŢI ÎN CALENDAR

Pentru prima oară în istorie, calendarul Formulei 1 va fi alcătuit dintr-un număr record de 20 de curse. Aşa ar fi trebuit să se întâmple şi anul trecut, însă cursa inaugurală din Bahrain a fost anulată din cauza confliectelor politice din acest stat. Nici în acest sezon situaţia nu este foarte clară, existând încă numeroase conflicte în Bahrain şi presiuni asupra lui Bernie Ecclestone pentru că Marele Premiu programat în aprilie să fie din nou anulat.
În plus, Turcia a fost eliminată din calendar pentru a face loc Statelor Unite ale Americii, care vor reveni în Formula 1 după cinci ani cu o cursă pe un circuit permanent localizat în Austin, Texas.

Sezonul 2012 al Formulei 1 va începe duminică cu Marele Premiu al Australiei şi se anunţă a fi unul dintre cele mai echilibrate din ultimii ani.
Sursa : http://www.automarket.ro/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu