miercuri, 13 martie 2013

Schimbari de regulament in Formula 1 2013 !

 Campionatul mondial de Formula 1 se va schimba radical începând de anul viitor după introducerea noilor motoare V6 de 1.6 litri care vor determina o regândire a monoposturilor, însă nici sezonul 2013 nu este scutit de modificări.

Chiar dacă în principiu regulamentul tehnic păstrează în cea mai mare parte structura de anul trecut, există câteva modificări importante care ar putea influenţa performanţele monoposturilor. În plus, au fost operate câteva schimbări şi în cadrul regulamentului sportiv, care vor aduce câteva elemente vizibile în modul în care piloţii abordează calificări şi cursele.

SCHIMBĂRI ÎN REGULAMENTUL SPORTIV

Schimbari de regulament in 2013 !

Pierderea unei echipe şi anumite evenimente de pe parcursul sezonului precedent au determinat FIA să aducă trei schimbări importante pe plan sportiv în perspectiva sezonului 2013:
- calificări - numărul piloţilor eliminaţi în Q1 şi Q2 scade la 6
În urma falimentului înregistrat de HRT, numărul piloţilor de pe grila de start a scăzut de la 24 la 22. Acest lucru a forţat FIA să regândească sistemul de calificări, astfel că în Q1 şi Q2, primele două părţi ale sesiunii, vor fi eliminaţi cei mai slabi şase piloţi, în loc de şapte cum s-a petrecut până anul trecut. Schimbarea va avea un efect important în strategiile echipelor din mijlocul plutonului pentru Q1. Caterham şi Marussia vor fi din nou "abonate" la eliminare în Q1, însă celelalte două locuri vor fi luate de piloţi ai unor echipe tradiţionale. Astfel, echipele din mijlocul plutonului vor tinde să utilizeze pneurile mai moi în Q1 pentru a evita eliminarea, după ce strategia de anul trecut prevedea în cea mai mare parte folosirea cauciucurilor de compoziţie mai dură în Q1.

Caterham ar putea fi din nou abonata la eliminare in Q1
- calificări - sistemul DRS, restricţionat la zonele alocate pentru cursă
După doi ani în care sistemul DRS a putut fi utilizat fără nicio restricţie în calificări, piloţii au avertizat că această strategie naşte unele probleme de siguranţă: deşi este conceput pentru liniile drepte, numeroşi piloţi activau sistemul DRS inclusiv în virajele de mare viteză în speranţa de a obţine un timp mai bun. Remediul FIA a fost ca sistemul DRS să poată fi utilizat în calificări (şi în antrenamente) doar în zonele DRS alocate şi pentru cursa de duminică. În schimb, forul mondial îşi propune ca aproape fiecare cursă să aibă două zone de depăşire pentru DRS.

Sistemul DRS a fost puternic restrictionat in calificari
- calificări: nicio scuză pentru lipsa de combustibil la finalul sesiunii
Conform regulamentului sportiv, un monopost trebuie să revină în paddock la finalul calificărilor şi să aibă cel puţin un litru de carburant în rezervor. Teoretic, oprirea monopostului pe circuit imediat după trecerea liniei de start-sosire pentru a păstra minim un litru de carburant în rezervor este interzisă, însă până anul trecut echipele puteau invoca "forţa majoră" pentru a evita o penalizare pe grila de start. Întrucât această noţiune era ambiguă (şi a fost încercată de Lewis Hamilton în Spania şi Sebastian Vettel în Abu Dhabi), FIA a eliminat-o complet. Din acest sezon, un monopost care se opreşte pe circuit după calificări trebuie să aibă în rezorvor un litru de carburant plus carburantul de care ar fi avut nevoie pentru a ajunge la boxe, în caz contrar urmând să fie penalizat pe grila de start.

SCHIMBĂRI ÎN REGULAMENTUL TEHNIC


 Deşi sunt mai multe la număr, schimbările din regulamentul tehnic sunt mai puţin vizibile cu ochiul liber în timpul unui weekend de cursă, dar măsurile sunt necesare prin prisma altor noutăţi.

- sistemul DDRS activ a fost interzis
La începutul anului trecut, Mercedes GP a introdus una dintre principalele inovaţii tehnice: un sistem Double DRS (DDRS) care era activat concomitent cu sistemul tradiţional DRS şi care permitea o creştere suplimentară de viteză pe liniile drepte. Chiar dacă beneficiile sale nu au fost majore, sistemul DDRS inovat de Mercedes a fost interzis începând din sezonul 2013 pentru a evita creşterea "inutilă" a costurilor de dezvoltare. Între timp, Lotus, Mercedes şi, ulterior, Red Bull Racing au dezvoltat un alt sistem DDRS pasiv care poate fi activat inclusiv în zonele în care sistemul DRS tradiţional este interzis, acesta fiind evaluat în antrenamente. Nicio echipă nu a concurat în curse anul trecut cu o astfel de soluţie, însă nu este exclus ca sistemul DDRS pasiv să fie văzut pe parcursul sezonului 2013.

Sistemul DRS a fost puternic restrictionat in calificari
- panou din fibră de carbon între nas şi şasiu


După criticile vehemente ale fanilor cu privire la aspectul inestetic al părţii frontale ale monoposturilor din cauza scăderii înălţimii nasului monopostului comparativ cu restul şasiului, echipele au fost de acord să implementeze o retuşare pentru 2013: diferenţa de înălţime dintre nas şi şasiu poate fi acoperită cu un panou din fibră de carbon. Cele mai multe echipe au optat pentru o astfel de soluţie, însă printre cele care au continuat cu designul de anul trecut se numără Lotus, în timp ce McLaren a implementat un panou de mici dimenisiuni.

Panoul din fibra de carbon dintre sasiu si nas asigura un aspect estetic al monoposturilor
- greutatea minimă a monoposturilor a crescut la 642 kg
Pirelli ţine capul de afiş al schimbărilor pentru 2013 cu noi compoziţii pentru cele patru tipuri de pneuri pe care le dezvoltă, însă un set de cauciucuri cântăreşte acum cu două kilograme mai mult decât anul trecut. Pentru ca echipele să nu fie afectate de acest lucru, FIA a mărit greutatea minimă a monoposturilor de la 640 la 642 de kilograme, pe lângă o modificare minoră a distribuţiei greutăţii.

Un set de pneuri Pirelli cantareste acum cu doua kilograme mai mult
- testele de flexibilitate pentru aripa faţă au fost înăsprite
Regulamentul tehnic interzice o flexibilitate a aripii faţă a unui monopost cu mai mult de 10 mm la aplicarea unei forţe de aproximativ 102 kg, însă Red Bull Racing a fost acuzată în mai multe rânduri că reuşeşte să ocolească regulamentul, ca urmare a faptului că pe circuit aripa faţă părea să fie foarte flexibilă. Testele de flexibilitate au fost păstrate şi în acest sezon, însă forţa de 102 kg va fi aplicată acum în două zone distincte în loc de una, FIA considerând că această metodă este mai bună pentru a evita încălcarea regulilor.

Testele pentru aripa fata au fost inasprite
- testele de siguranţă au devenit mai dificile
FIA a continuat să pună accentul pe siguranţă şi în sezonul 2013 prin introducerea unor noutăţi în cadrul testelor de siguranţă efectuate înainte de startul sesiunilor de evaluare. Principala ţintă a fost celula de siguranţă, care beneficiază acum de teste mai dure. În plus, dacă până acum o echipă furniza o singură celulă de siguranţă, din 2013 forul mondial a evaluat toate celulele de siguranţă.
Sursa : www.automarket.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu